PISA-2018

Programme for International Student Assessment


Що таке PISA?

PISA (The Programme for International Student Assessment) – це міжнародна програма оцінки якості системи освіти, суть якої полягає в опитуванні 15-річних учнів про отримані у школі знання та навички. Програма проводиться під егідою Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР). Останнього разу опитування проводили у 2012 році і участь у ньому взяли 70 країн. В Україні відповідальним за PISA стане Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО).

Як проходить тест?

Тест будуть проходити не усі школярі, а обрані за допомогою спеціального алгоритму експертів PISA. Це буде рівна кількість 15-річних учнів як із сільських та міських шкіл, так і зі спеціалізованих ліцеїв. При цьому йдеться не про весь клас, а про певну кількість учнів від кожної школи. Вони здаватимуть тести із трьох предметів: читання, математики та природничих наук, а також із одного предмету, який становить фокус дослідження (минулого разу зосередились на вирішенні проблем та фінансовій грамотності). Протягом двох годин учні відповідають на запитання, які стосуються певної життєвої ситуації. Крім цього, учні та директори шкіл заповнюють анкету про шкільну систему та навчальне середовище загалом. Це дає змогу зрозуміти, наскільки діти долучаються до навчального процесу, який вплив на них має школа, вчителі, батьки.

Підготовка вчителів та учнів до тесту?

Оскільки Україна братимемо участь у тестування вперше, підготовкою стане проходження тестів минулих років (вони є у відкритому доступі).

Чим PISA відрізняється від інших тестів?

PISA розробляє тести, які не пов’язані зі шкільною програмою кожної окремої країни. Дослідники прагнуть виявити, наскільки учні випускних класів підготовлені до життя в суспільстві. Опитування проводять кожні три роки, тож країни можуть спостерігати за результативністю освітньої політики. Варто зазначити, що існує кілька десятків міжнародних рейтингів якості шкільної освіти. До PISA ми брали участь лише в одному і тільки двічі (TIMSS-2007 і TIMSS-2011 – Міжнародне дослідження якості природничо-математичної освіти).

Що посприяло приєднанню України до PISA?

Велику роль у приєднанні України до PISA відіграло Міністерство освіти й науки та Міністерство народної освіти Польщі. Крім цього, Україна співпрацює з Науково-дослідним інститутом освіти Польщі, що відповідає за проект PISA у Польщі. Країна-сусід бере участь у PISA з початку заснування програми в 2000 році, тому ця співпраця обіцяє принести хороші плоди.

Навіщо Україні брати участь в тестуванні?

Україна отримає великий звіт, в якому будуть вказані головні прогалини нашої освіти (оцінюють якість підготовки вчителів, освітніх програм, звіряють ефективність освіти в регіональних та міських школах тощо). Результати використають, щоб порівняти українську систему освіти із Західною і перейняти досвід у кращих. Адекватно оцінити її стан, визначити слабкі та сильні сторони, а також – вибудувати орієнтири, за якими далі формуватиметься освітня політика в Україні, зокрема, визначити міжнародні цілі освіти відповідно до програми ООН до 2030 року.

Що дасть PISA учням?

Лілія Гриневич сподівається, що запровадження PISA стане кроком до встановлення компетентного підходу до навчання. При такому підході головне не накопичення певної кількості знань, а так звані компетенції – навички й уміння, на основі яких можна приймати життєві рішення. При цьому також змінюється роль учителя: він більше не єдине джерело знань, адже їх можна легко здобути за допомогою новітніх технологій. Завдання сучасних педагогів – продемонструвати учням, як можна використовувати отримані знання для вирішення актуальних проблем.

Що дали результати попередніх PISA?

Результати показали: важливо попередити розрив, по-перше, між успішними й неуспішними державами, по-друге – між знаннями учнів з різних соціально-економічних класів. Щодо другого – діти з більш забезпечених сімей мають суттєво кращі результати. На жаль, цей розрив існує в усіх країнах, однак його розміри можуть відрізнятися. Україні слід рівнятися на Польщу, оскільки ця країна спромоглася поліпшити результати студентів із різних прошарків суспільства. Певні поліпшення показали Румунія, Угорщина та Болгарія. Міжнародні порівняння демонструють: важливо краще розуміти вчителів. Необхідно залучати талановитих людей, забезпечувати їхнє навчання та підвищення професійного рівня. Інвестувати кошти у професійний розвиток та заохочувати педагогів до співпраці й обміну досвідом.

Нормативно-правове забезпечення

Наказ Міністерства освіти і науки України №149 від 23.02.2016 року "Про організацію та проведення міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 в Україні"

Скачать
Nakaz_MON_149_PISA.pdf
Adobe Acrobat документ 142.7 KB

Наказ Міністерства освіти і науки України №100 від 26.01.2017 року "Про підготовку в 2017 році до проведення міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 в Україні"

Скачать
nmo-100-1.pdf
Adobe Acrobat документ 382.2 KB

Розпорядження Кабінету міністрів України від 4 лютого 2016 року №72-р "Деякі питання участі України у міжнародному дослідженні  якості освіти PISA-2018"

Скачать
Rozporyadzh_KMU_72-р_PISA.pdf
Adobe Acrobat документ 102.0 KB

Наказ Департаменту освіти і науки Харківської ОДА №142 від 11.04.2016 року "Про організацію та проведення міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 в Харківській області"

Скачать
142-11.04.2016-ДНіО_PISA_ост.pdf
Adobe Acrobat документ 225.2 KB

PISA-2018. Методичні матеріали

PISA-2018. Інтегрована модель

Скачать
Integrovana_model_PISA-2018.pdf
Adobe Acrobat документ 1.4 MB

PISA 2018. Рамковий документ

з грамотності читання 

Скачать
Ramk_doc_chytannya.pdf
Adobe Acrobat документ 2.3 MB

PISA-2018. Інформаційний буклет

Скачать
PISA_buklet.pdf
Adobe Acrobat документ 2.1 MB

PISA 2018. Рамковий документ

до опитувальника 

Скачать
Ramk_doc_opytuvalnyk.pdf
Adobe Acrobat документ 1.5 MB


Приклади завдань моніторингу PISA

Група завдань

"Кислотні дощі"

Скачать
kyslotni_doshi.pdf
Adobe Acrobat документ 134.0 KB

Група завдань

"Яблуні"

Скачать
yabluni.pdf
Adobe Acrobat документ 231.0 KB

Група завдань

"Озеро Чад"

Скачать
Ozero_Chad.pdf
Adobe Acrobat документ 254.4 KB